Starka varumärken för företag som vill växa

Starka varumärken är inte bara för stora bolag som Apple, Coca Cola eller Alfa Laval. För bolag som vill växa är det helt avgörande att skapa ett varumärke, väl grundat i det man vill uppnå och hur det ska gå till.

 

Med ett starkt varumärke bygger företaget förtroendet som krävs för de långsiktiga relationer som kännetecknar framgångsrika business-to-businessföretag.

 

Jag har haft förmånen att hjälpa flera tillväxtbolag att bygga en raketramp att fyras av ifrån. Med andra ord varumärkesplattformar förankrade i ledningen och som hela styrkan som ska förverkliga tillväxten kan ta till sina hjärtan.

Varumärke och webbsajt för Four FM

Att se till att allt funkar för dem som bryr sig om sitt rykte

Four FM är en uppstickare inom facility management med ett tydligt mål: att växa och vara den prestigevarumärken vänder sig till för att vara säker på att allt på och kring kontoret eller i butiken funkar och ser förstklassigt ut.

 

Four FM har en entreprenörskultur där alla är vana att ta personligt ansvar, se till att saker blir gjorda och att hantera kriser. Varumärkeslöftet ”Taking care of business for those who care about their brand” sammanfattar andan och ambitionen.

Att få till helheten med delarna

Facility management-företag konkurrerar ofta med pris. Marknaden domineras av några få internationella jättar med stela organisationer. Därför var det viktigt att skapa ett varumärke som uttrycker att Four FM bryr sig och sköter om allt. Plattformen kretsar kring ordet CARE. Enkelheten gör att alla medarbetare kan ta till sig kärnan även om de inte minns den exakta formuleringen i alla delar.

 

För handen på hjärtat, hur många människor känner till sin arbetsgivares värderingar, syfte och löfte?

Att få det personligt

Business-to-business handlar om personliga relationer. Kunden måste kunna lita på sin leverantör. Går något fel kan han eller hon i värsta fall bli av med jobbet för att ha upphandlat en tjänst som inte håller måttet. Samtidigt vet vi att köpprocessen startar långt innan den första kontakten.

 

Därför är det viktigt att direkt börja bygga den personliga relationen, som här på webbsajten.

Att få till säljet

För att komma ifrån prisdiskussionen hjälpte vi Four FM med en säljpresentation som tydliggör värdet av IFM, integrated facility management, och vilka vinster det ger.

Strategiskt ramverk för Softronic

Att gå från flera affärsområden till ett team

Softronic erbjuder innovativa digitala lösningar som bidrar till en mer hållbar framtid. Att hjälpa kunder att skapa innovativa och tillförlitliga digitala tjänster, som är tänkta att förenkla människors liv och arbete, är vad de kallar ”GoodTech – ledande teknologi för ett hållbart samhälle”.

 

Softronic hade redan etablerat begreppet ”GoodTech” men kände att budskapet om teknisk spetskompetens saknades. Samtidigt behövde flera affärsområden med starka viljor i ledningarna enas kring en väg framåt som ett Softronic. Lösningen blev ett strategiskt ramverk som bland annat satte en ny vision, en ny position och nya värderingar som är enkla att arbeta med i kommunikationen.

Varumärke och kommunikation för Generic

Att gå från säkerhetsleverantör till techbolag

Generic är ett svenskt telekomföretag som länge levde en undanskymd tillvaro som leverantör av Minicall och andra typer av kommunikationstjänster som fungerar till hundra procent, alltid. Vården och Försvarsmakten var de stora kunderna.

 

Men nu var ambitionen att skala upp affären med smarta meddelandetjänster. Sedan den första kommunikationsplattformen sattes, med nya budskap, ny visuell identitet och ny webbsajt har jag och mina kollegor skapat kampanjer, filmer, paketerat tjänster för olika branscher, skrivit white papers, Linkedin-inlägg, nyhetsbrev och mycket annat.

Att göra säkerhet sexigare

 

Det säkra är det nya sexiga och en unik position för Generic. Inget telekomföretag kan tävla med deras helhetstänk kring lagring och överföring av data. Men säkerhet kommer ofta med krångliga och inte särskilt användarvänliga tjänster.

 

All kommunikation för Generic andas pricksäkert, säkert, enkelt och flexibelt.

 

Att öka tillväxten med 20 % per år

 

Siffrorna är tydliga, Generics tillväxtresa slår de flesta.

 

”Tillsammans har vi utvecklat vårt erbjudande, skapat en unik position på marknaden och framför allt byggt ett team med en kultur och kompetens i absolut världsklass. Jag är så stolt över det vi har åstadkommit – och så tacksam över att ha fått förtroende att leda Generic under denna tid.

Vår resa på börsen har också varit fin. Nyligen gjorde Börskollen en sammanställning över samtliga bolag på Stockholmsbörsen de senaste 10 åren och Generic återfinns på plats nr 6 av samtliga listor och som nr 2 på First North.” – Jonas Jegerborn, VD Generic 2018-2025.

Varumärke för Allicon

Att framtidssäkra fastigheter med öppen infrastruktur

Allicon kom till oss med ett hopplöst namn och höga tillväxtambitioner. Tjänsten att skapa en hållbar, öppen och framtidssäkrad digital infrastruktur i fastigheter var spretigt och otydligt kommunicerad. Det nya namnet Allicon, en ny varumärkesplattform, en ny säljmodell och en ny visuell identitet gav Allicon den riktning och stadga som krävs för att på riktigt lyckas i den konservativa fastighetsbranschen och skapa förutsättningar för att utveckla kraften i proptech.

Att göra infrastruktur sexigare

 

Fiberinfrastruktur i kommersiella fastigheter är oftast en kabelhärva som knappt operatörerna har koll på. Med Allicons lösning får fastigheter konnektivitet med fiber och 5G i öppna nät där hyresgästerna fritt kan välja tjänsteleverantör.

Ut med trassel, in med Allicon.

Att visa en helhetslösning

 

Inom B2B är helhetslösningar vägen för att klättra i värdekedjan och bygga förtroende. Allicon behövde tydliggöra sitt erbjudande och utveckla sin säljmodell. Med kraften i logotypens A kunde vi renodla erbjudandet i tre delar som blir enkla att tala om och utveckla i säljmöten.

Att förklara en plattform

 

Alla innovativa techbolag bygger på en plattform. I Allicons fall heter den PropView® och är förstås navet i lösningen. Problemet med plattformar är oftast att möjligheterna är i stort sett obegränsade. Det fullt flexibla är svårt att förklara utan att vada djupt i floskelträsket men med tydlig copy och grafik förklaras kraften i lösningen.

Hur gick det då? Jo tack, 120 procent +

 

”Allicon rapporterar för 2024 en kraftig tillväxt inom både befintliga och nya affärssegment. Den totala omsättningen för Allicon-gruppen ökade med 120% till 28,9 mkr för 2024 med starkt förbättrad lönsamhet.

– Vi har skapat en väldigt positiv utveckling och stark tillväxt i samtliga delar av verksamheten. Vi har fortsatt att attrahera nya kunder med vårt unika erbjudande och har förmånen att bli anlitade för många nya spännande projekt, berättar Andreas Boo, VD.”

 

allicon.se

Varumärke för Meta Bytes

Att erövra världen med dåliga skämt

Meta Bytes är en liten men kompetent spelare i tech-branschen. För att bättre spegla vilka de är och vad de gör skapades en varumärkesplattform och ny visuell identitet. Utifrån den grundläggande plattformen var det naturligt att skapa en företagspresentation och en hemsida som direkt etablerar en kunddialog.

All copy skrevs på engelska.

Meta Bytes brand position

Att växa med skön stil

 

Meta Bytes är noga med mycket, men framförallt med att utveckla kundanpassad tech som hjälper kunderna att göra bättre och mer lönsamma affärer. Som alla tech-nördar vill de skapa snygg teknik men den har alltid affären i fokus.

Att växa utan att sälja sin själ

 

I arbetet inför att forma det nya varumärket blev det uppenbart att ”dåliga skämt” är en enande faktor inom Meta Bytes. Därför blev ”bad jokes” en röd tråd genom varumärkesplattformen, som symbol för företagets avslappnade kultur. Tillväxtambitionerna är riktigt höga men det är viktigt att det inte sker genom att urholka företagets själ.

Meta Bytes vision

En webb som håller löftet och speglar själen

 

Hemsidan måste naturligtvis spegla varumärkesplattformen och engagera besökarna. Här kan du både få ett dåligt skämt och göra en enkel analys av din affärssituation.

Meta Bytes bad joke

Varumärke för Rebel Light

Att revolutionera med grymt schysst ljus

Rebel Light har bestämt sig för att revolutionera en konservativ och stelbent bransch, en lampa i taget. Med ett helt cirkulärt erbjudande som aldrig ger avkall på estetik och människors välmående sätts allt ljus på belysning och dess betydelse för en bättre värld.

 

Uppdraget omfattade varumärkesplattform, kommunikationsplattform och en inspirerande skrivarstuga för alla medarbetare med säljfunktion.

Rebel Light

Varumärke för Boson Energy

Att rädda världen med sopor

Boson Energy drivs av missionen ”To bring clean air to future generations by solving the world’s waste problem”. Företaget utvecklar en teknik för att omvandla icke-återvinningsbart avfall till vätgas för drivmedel i lokala ekosystem.

 

Arbetet med Boson Energy omfattade en helt ny varumärkesplattform, kommunikationsplattform, hemsida och visuell identitet. All copy skrevs på engelska.

Under Om oss finns varumärkesbudskapen samlade.

Boson Energy brand platform

Varumärke för TJB

Att skapa Nordens bästa takaffär

TJB är ett mycket innovativt och entreprenörsdrivet företag som tillverkar och säljer produkter för taksäkerhet och tak. Målgrupp är främst byggvaruhandeln.

 

För att komma ifrån listprisdiskussionen behövde TJB finna ett affärsmässigt fokus som formulerades i en helt ny varumärkesplattform med visionen: Nordens bästa takaffär

och ett attraktivt kundlöfte: En bättre takaffär.